Kategorie místní dráha byla do zákona včleněna před třemi lety. Na rozdíl od celostátních a regionálních drah jde o trať místního významu, která je oddělená od celostátní dráhy a regionálních drah, a slouží k provozování neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky. Doposud do této kategorie nebyla v republice zařazena žádná trať, až nyní ta žižkovská.
Pro magistrát je znovuzařazení do železniční sítě, které si ve správním řízení u drážního úřadu vymohl v pátek 9. října, důležité především proto, že s dopravním napojením může počítat při plánované výstavbě v třicetihektarovém areálu kokem památkově chráněného nádraží. Hlavní město chce trať využívat při odvozu zeminy a dopravě materiálu tak, aby budoucí stavební ruch nepřetěžoval provoz v ulicích Prahy 3.
Správa železnic původně chtěla odbočku na Žižkov úplně zrušit poté, co její napojení na trať poškodila nehoda nákladního vlku. Při opravě trati v Malešicích proto již vůbec neobnovila poškozenou výhybku. Pod tlakem města ale žádost o zrušení stáhla a požádala pouze o změnu z celostátní na místní dráhu.
Její život však bude zřejmě pouze dočasný, než poslouží stavebníkům nové čtvrti na nákladovém nádraží.