Poklepáním na základní kámen zahájí ve středu majitel developerského gigantu Central Group Dušan Kunovský symbolicky stavbu svého doposud největšího projektu, kterým je nová čtvrť v severní části areálu Nákladového nádraží Žižkov. Parková čtvrť, jak se projekt jmenuje, má ještě jedno prvenství. Developeři v rámci dohody s magistrátem, jež cestu k stavbě na nevyužité ploše po létech otevřela, zaplatí městu „příspěvek na infrastrukturu“ 1,5 miliardy korun. Na první pohled to zní dobře, nová „dobrovolná sektorová daň“, kterou magistrát zavedl a poprvé využil právě teď na Žižkově, však podle expertů rozhodně nepřispěje k dostupnosti bydlení v metropoli.

"/>
Praha 3 příští rok utratí 1,2 miliardy, polovinu „spolkne“ úřad,  pětinu opravy paneláků

Praha 3 příští rok utratí 1,2 miliardy, polovinu „spolkne“ úřad, pětinu opravy paneláků

Městská část Praha 3 v roce 2018 nasměřuje hlavní investice do paneláků, zeleně a škol. Vyplývá to z návrhu rozpočtu. 

čtěte více
Nákladové nádraží Žižkov

Magistrát chce urychlit výstavbu na nákladovém nádraží Žižkov

Pražští radní včera udělali čáru přes rozpočet žižkovské radnici a povolit stavbu na území NNŽ do roka. Podle devolpera by se první obyvatelé do nových bytů mohli stěhovat již za čtyři roky.

čtěte více
Radnice chce převzít opravy chodníků od města

Radnice chce převzít opravy chodníků od města

Žižkovská radnice není spokojená s tím, že může jen málo ovlivnit opravy chodníků na svém území a tak chce „Chodníkový program“ převzít od hlavního města. Opravy doposud zajišťuje správce komunikací TSK, radnice však

čtěte více
Žižkovská zákoutí okolo Táboritské mají projít radikální proměnou

Žižkovská zákoutí okolo Táboritské mají projít radikální proměnou

Zeď mezi Seifertovou a Chlumovou nahradí systém schodů a chodníčků. A malebné, avšak zchátralé, žižkovské schody, které byly oblíbeným místem filmařů, se promění ve svítící „hvězdnatou kaskádu.“ Pokud projdou tři změny,

čtěte více
NNŽ se promění v kulturní relaxační a pracovní zónu pro každého

NNŽ se promění v kulturní relaxační a pracovní zónu pro každého

Národní filmový archiv zahajuje v pátek na Nákladovém nádraží Žižkov sérii akcí, která má tento prostor dočasně oživit. Projektem Filmová představení na kolejišti chce instituce má ze stále chátrající budovy vytvořit

čtěte více
Vizualizace plánované revitalizace Koněvova-Husitská

HN: Husitská a Koněvova - cvrkot na umolousaném bulváru

„Ošuntělé podniky, podivné existence, eldorádo podsvětí. Proměnu Koněvovy a Husitské ulice na módní bulvár a la Pařížská asi nikdo nechce, ale časy se mění i tady,“ píše magazín Hospodářských novin Ego  v aktuálním

čtěte více
Žižkov opět ožije, dnes začíná „noční“ festival

Žižkov opět ožije, dnes začíná „noční“ festival

Dneškem začíná sedmý ročník festivalu Žižkovská noc, který na dvaasedmdesát hodin oživí hospody, kavárny, kluby, divadla, kulturní centra a galerie multižánrovou produkcí.

čtěte více
Nové tramvajové napojení hlavních tahů na Prahu 3

Nové tramvajové napojení hlavních tahů na Prahu 3

Magistrát plánuje propojit tramvajovou trať pod Bulharem s Vinohradskou třídou kolem Wilsonova nádraží.

čtěte více
Popeláři v Kubelíkově přejeli seniorku

Popeláři v Kubelíkově přejeli seniorku

Třiadevadesátiletá seniorka přišla včera na Žižkově o život při střetu s popelářským vozem. K tragické události došlo odpoledne v Kubelíkově ulici.

čtěte více
Budova Nákladového nádraží Žižkov

Radnice chce umožnit využití budovy NNŽ

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) včera oznámila, že požádá o změnu územního plánu pro budovu Nákladového nádraží Žižkov. Důvodem je, aby objekt mohly využívat kulturní instituce.

čtěte více
Žižkovský masopust 2017

Žižkovský masopust včera vyvrcholil

Několik tisíc lidí, úžasné masky, performance přímo na stěně žižkovské radnice a závěrečná ohňová show. To bylo vyvrcholení Žižkovského masopustu, které se odehrálo včera večer.

čtěte více
Žižkovský masopust za dveřmi

Žižkovský masopust za dveřmi

Nejstarší z pražských masopustů začíná již tento víkend. Návštěvníky čeká pouť na Jiřáku, zabijačkové hody i tradiční průvod maškar v úterý před Popeleční středou ulicemi Prahy 3. Program pamatuje na děti i na seniory.

čtěte více
Architekt Aulický: Nemám pocit, že bych se měl za věž stydět

Architekt Aulický: Nemám pocit, že bych se měl za věž stydět

„Možná někdo stále říká, že jsem šílený a měl bych se stydět, ale já nemám pocit, že bych se měl omlouvat nebo říkat, že se mi to nepovedlo. Udělal jsem to nejlépe, jak jsem mohl,“ řekl v rozhovoru pro Žižkovské listy

čtěte více
Čtvrt století s žižkovskou „raketou“

Čtvrt století s žižkovskou „raketou“

Přesně před 25 lety, 17. února 1992, byl slavnostně otevřen futuristický vysílač v Mahlerových sadech. Dominanta Žižkova a celé metropole od architekta Václava Aulického vzbuzovala emoce a vzbuzuje je dodnes. I světová

čtěte více
Praha 3 spustila „vlastní“ farmářské trhy, neúspěch si nepřipouští

Praha 3 spustila „vlastní“ farmářské trhy, neúspěch si nepřipouští

Praha 3 dnes otevřela do další sezóny farmářské trhy na Jiřáku. Poprvé v sedmileté historii je však bude žižkovská radnice provozovat sama bez komerčního zprostředkovatele. Městská část se k tomu odhodlala poté, co se

čtěte více
První elektrobusy zamíří na Žižkov

První elektrobusy zamíří na Žižkov

Ekologické elektrobusy se na pravidelné lince poprvé objeví na Žižkově. Dopravní podnik je totiž hodlá nasadit na lince 207 z centra na Prahu 3. Půjde celkem o 14 moderních vozů a v ulicích by se měly objevit napřesrok.

čtěte více
foto HZS Praha

Noční požár na Jarově vyhnal z domu 37 lidí, jeden zemřel

Při nočním požáru obytného domu na Jarově hasiči zachránili patnáct lidí, dalších dvaadvacet evakuovali. Majitel bytu, kde požár vypuknul, zemřel. Příčina zatím není jasná

čtěte více
Radnice chce být na pořádání farmářských trhů připravena do 14 dnů

Radnice chce být na farmářské trhy připravena do 14 dnů

Do čtrnácti dnů chce mít žižkovská radnice vše připraveno na pořádání farmářských trhů na náměstí Jiřího z Poděbrad. Po dnešním jednání rady městské části to uvedl zástupce starosty Rada MČ Prahy 3 Alexander Bellu

čtěte více
Na jaře začne přeměna Koněvky na bulvár

Koněvka se začne měnit na bulvár

Už letos má začít rozsáhlá rekonstrukce Husitské ulice a Koněvovy třídy, která má proměnit jednu z hlavních žižkovských tepen v úseku od Trocnovské ulice až nahoru k Ohradě. Včera místostarostka Prahy 3

čtěte více
Farmářské trhy bude provozovat radnice, zastánci Archetypu u zastupitelů neuspěli

Farmářské trhy bude provozovat radnice, zastánci Archetypu u zastupitelů neuspěli

Mimořádné zastupitelstvo včera odmítlo prodloužení smlouvy na provoz obecního farmářského tržiště firmě Archetyp. Organizaci převezme radnice sama prostřednictvím své dceřiné společnosti. Jednání se zúčastnilo několik

čtěte více
Foto: Česká televize

Rosťa Osička: Život mezi ringem a malířským štětcem

Bydlí dnes sice v Karlíně, ale v Praze 3 trénuje box a maluje. Navíc je dvojnásobným Žižkovákem. Dětství prožil v Moravském Žižkově na Břeclavsku, přes Slovensko a olomouckou Duklu se pak dostal

čtěte více
Radnice asi zruší výběrové řízení na faramatrhy Jiřák, provozat je má městská část

Radnice zruší tendr na farmatrhy, provozovat je bude asi sama

Mětská část zruší již proběhlou soutěž na provozovatele farmářských trhů. Na Facebooku to oznámil zástupce starosty pro kulturu Alexander Bellu (ODS). Zároveň informoval, že navrhne radě, aby organizaci trhů zajišťovala

čtěte více
Aktivisté mají vyklidit Kliniku, rozhodl soud

Aktivisté mají vyklidit Kliniku, rozhodl soud

Levicoví aktivisté z Autonomního centra Klinika mají podle nepravomocného rozhodnutí soudu vyklidit budovu v Jeseniově ulici. Soud odmítl námitky squtterů, že objekt nadále využívají v rámci občanské neposlušnosti,

čtěte více
Jan Míka, tvůrce animovaného filmu Jsme přece lidi

Výběr evropských krátkých „animáků“ pro děti v Aeru

Mimořádnou nabídku představí tradiční nedělní odpolední představení v žižkovském artovém kině Aero 22. ledna. V rámci festivalu Prague Shorts zde proběhne promítání sedmi krátkých dětských filmů z dílny současných

čtěte více
Radnice bojuje o Muchovu epopej s magistrátem i opozicí

Radnice bojuje o Muchovu epopej s magistrátem i opozicí

Mohutnou kampaň na podporu výstavby nové galerie pro Slovanskou epopej Alfonse Muchy na žižkovském Vítkově rozjela v minulých dnech žižkovská radnice, která na podporu projektu založila nadační fond. Proti

čtěte více
ROZHOVOR: Vorlova cesta z města, přes Akropolis na Žižkově

ROZHOVOR: Vorlova cesta z města, přes Akropolis na Žižkově

Jeho film Pražská pětka udělal z recesistického divadelního spolku Sklep před desítkami let národní fenomén. Stál u zrodu žižkovské hudební a divadelní scény v Paláci Akropolis, z projektu však

čtěte více
Velká farmářská válka

Velká farmářská válka

Rada městské části ve výběrovém řízení vybrala nového provozovatele farmářského tržiště na náměstí Jiřího z Poděbrad. Kolem tendru se v minulém týdnu rozpoutal nespoutaný konkurenční i politický boj.

čtěte více
Nový majitel budovy zkontroloval žižkovskou Kliniku

Nový majitel budovy zkontroloval žižkovskou Kliniku

Zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je od letoška novým majitelem kliniky v Jeseniově ulici,  v prosinci zkontrolovali budovu obsazenou squattery. Podle nich je objekt ve velmi znepokojivém

čtěte více
Žižkovská radnice opraví za osm milionů stadion na Seifrtce

Žižkovská radnice opraví za osm milionů stadion na Seifrtce

Na bývalém stadionu Viktorie Žižkov po létech chátrání projde obnovou hlavní tribuna, střídačky i přístupové cesty, výměny se dočkají vysloužilá okna. Fotbalový stadion koupila v minulém volebním období za kontroverzních

čtěte více
Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Již přes dva měsíce odmítá žižkovská radnice zdůvodnit strategické veletoče kolem struktury obecních společností, které spravují obecní majetek za stovky milionů korun. Na otázky Žižkovských listů starostka

čtěte více
Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) je třetí nejoblíběnější nejvyšší představitelkou městských částí v rámci české metropole. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Phoenix research, který probíhal v červenci.

čtěte více
Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Až do 15. září budou v souvislosti s pokračováním celkové rekonstrukce a přestavby křižovatky ulic Prokopova-Rokycanova-Jeseniova probíhat v lokalitě uzavírky, omezení a změny v MHD. Zde je jejich přehled:

čtěte více
Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkovská radnice schválila rozšíření městského kamerového systému v Praze 3 o tři další stanoviště. Nově budou pod dohledem Žižkovo náměstí, Kostnické náměstí a cyklostezka u Tachovského náměstí.

čtěte více
Hrrr na ně! Na Vítkov

Hrrr na ně! Na Vítkov

Již počtvrté v novodobé historii poženou Husité z vrchu Vítkov křižáky.

čtěte více

Úvodní strana

Začala zástavba pozemků na nákladovém nádraží Žižkov, trvalo to přes 16 let

Jan Kalous / 17.2.2022
Začala zástavba pozemků na nákladovém nádraží Žižkov, trvalo to přes 16 let

Poklepáním na základní kámen zahájí ve středu majitel developerského gigantu Central Group Dušan Kunovský symbolicky stavbu svého doposud největšího projektu, kterým je nová čtvrť v severní části areálu Nákladového nádraží Žižkov. Parková čtvrť, jak se projekt jmenuje, má ještě jedno prvenství. Developeři v rámci dohody s magistrátem, jež cestu k stavbě na nevyužité ploše po létech otevřela, zaplatí městu „příspěvek na infrastrukturu“ 1,5 miliardy korun. Na první pohled to zní dobře, nová „dobrovolná sektorová daň“, kterou magistrát zavedl a poprvé využil právě teď na Žižkově, však podle expertů rozhodně nepřispěje k dostupnosti bydlení v metropoli.

I pro obří developerské impérium Dušana Kunovského je to největší projekt v historii. Firma se na Nádraží chystá vybudovat bydlení pro 23 000 lidí, 1 170 povrchových parkovacích míst, vysázet 600 stromů v nové uliční síti, vzniknou zde obchody, základní i mateřské školy a park.

 

16 let dohadů s úředníky

Když parcely, kde se dnes výstavba v režii Central Group rozběhla, prodaly České dráhy soukromému investorovi pro budoucí výstavbu, na žižkovské radnici seděl místo Jiřího Ptáčka starosta Milan Český (pak následovaly ještě další dvě starostky Kozumplíková a Hujová).  A pokud aktuálně sledujete seriál Devadesátky, tak František Mrázek, později zastřelený kmotr českého podsvětí, byl stále na živu. Stejně tak byste se v těch letech ještě neprojeli po plzeňské dálnici D5 na Rozvadov, protože nebyla dokončená. Zmíněnou historickou exkurzi zde uvádíme, aby si čtenář uvědomil, jak dlouho trvalo, než se na vysloužilých pozemcích posunul developerský záměr od investice do pozemků k realizaci. O tu se původní vlastník, kterým byla britská společnost Discovery Group, pokoušel přes deset let. Ještě v roce 2013  představila na zakoupených pozemcích  ambiciózní projekt architektonické kanceláře Hamiltons, jež stála za výstavbou na drážních pozemcích v britském Menchesteru. O tři roky později ale už své snahy po deseti letech čekání vzdala a prodala pozemky české firmě Central Group Dušana Kunovskému. Tomu trvalo posunout své záměry k realizaci dalších šest let.

Celkem po šestnácti letech dohadů, komplikacích, vyjednávání s úřady a úpravách projektu, které dohady kolem kvality projektu stejně nevyřešily, jak ukazují nedávné protesty odpůrců nové čtvrti demonstrujících na magistrátu, se tak na parcelách severně od budovy vysloužilého nádraží na Žižkově začalo stavět. A samotná výstavba bude v tomto procesu jen pouhým mžikem – potrvá dva roky.

I na poněkud bizarní pražské poměry je šestnáctiletá historie stavebního záměru severně od nákladového nádraží extrémně dlouhá. V době, kdy původní investor, britská společnost Discovery Group, pozemky pro stavbu kupovala, trvalo v průměru v metropoli vyřízení stavebního povolení pro bytovou zástavbu podle studie poradenské společnosti Deloitte celkově dva roky. V roce 2018 už to byl více než trojnásobný čas – sedm let.  

"Za posledních deset let se doba povolování výstavby nových bytů významně prodloužila. Na trhu navíc často vidíme další nešvary. Například nejsou dodržovány správní lhůty. Stále více se tak prohlubuje problém s nedostatkem nových bytů, které je možné na trhu vůbec nabídnout," uvedl vedoucí oddělení nemovitostí v Deloittu Miroslav Linhart.

Běžný obyvatel Prahy 3 by si mohl říci, že ho problémy developerů s povolováním staveb nemusejí trápit. Problém je však to, že dlouhé čekací lhůty jsou dnes s jedním dominantních příčin stavu, kdy ceny nemovitostí stoupají do astronomických výšek, které jsou pro zájemce z řad běžné střední třídy mimo jeho ekonomické možnosti. Ceny tlačí nahoru nedostatek bytů vyvolaný dlouhými lhůtami a také náklady, které investorovi léty handrkování s úředníky vznikají – od architektonických prací, až po právní služby. Ty pak musí promítnout do konečně ceny.

A k zdražování jistě přispěje i další novinky, kterou magistrát zavádí, přičemž poprvé ji uplatnil právě u aktuálního projektu na pozemcích u žižkovského nádraží.

 

Chceš stavět? Tak zaplať. A pak to naúčtuj novým obyvatelům

K otevření cesty k nové čtvrti pomohlo podle všeho i to, že Central Group štědře přispěje magistrátu do jeho rozpočtu. Za výstavbu  na nákladovém nádraží získá obecní kasa „dobrovolný“ příspěvek 1,5 miliardy korun.  Jde o tzv. „příspěvek developerů za nové bytové projekty,“ pro které magistrát zřídil nová jasně stanovená pravidla a poprvé je fakticky uplatní právě na Žižkově.

Nový příspěvek na infrastrukturu institucionalizuje živelnou a v mnoha ohledech dosti kontroverzní praxi řady radnic městské části, kterou pražský radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček nazval „arabským trhem.“ V něm si radnice s investory do bytové výstavby na jejich území domlouvaly investice do infrastruktury, a to různou formou a v různé výši. Nová pravidla platná pro celou metropoli by tento postup měla sjednotit. Za metr čtvereční hrubé podlažní plochy to bude 700 korun, v případě změny územního plánu pak 2300 korun. „Částka 2300 korun za metr čtvereční (hrubé podlažní plochy – pozn. red.) odpovídá zhruba 25 procentům hodnoty, která developerovi vznikne tím, že mu odsouhlasíme vyšší kapacitu v územním plánu. Částky se navíc budou každý rok zvyšovat o inflaci,“ tvrdí radní Hlaváček. Příspěvek je vlastně takový „vlhký sen“ z politického hřbitova, protože jde o sektorovou daň, kterou prosazovala Česká strana sociálně demokratická. V tomto případě sektorová daň zaměřená na investory do nejlukrativnějšího realitního byznysu, kterým výstavba v metropoli je. Navíc je to daň, která nemá žádnou legislativní oporu a tak jej nelze vymáhat. Je tedy dobrovolný. Developeři jej platí, protože? No, proč vlastně? Protože rádi utrácejí svoje peníze? To asi ne. A v tom je právě ten největší háček celého systému. Ve skutečnosti je to institucionalizované „výpalné.“

Výpalné vybírané za to, že úřednická mašinérie nebude dělat problémy. Systémově tyhle „příspěvky“ totálně vyvolávají pochyby o nezávislosti rozhodování stavebních úřadů. A koneckonců i o tom, že hlavním motivem úřadů a politiků v celém procesu je kvalitní urbanistické řešení daného území. Zvláště u výběru „zvýšených sazeb“ za povolení změny územního plánu je to systémově totální úlet.

Developeři, jejichž byznysový úspěch je odkázán na rozhodování politiků a úředníků, raději dobrovolnou daň zaplatí. A následně ji logicky naúčtují budoucím obyvatelům jejich domů a čtvrtí v ceně nemovitostí.  Líbivý mediální slogany komunálních politiků o tom, jak svým voličům získali od prachatého developera peníze na nové dětské hřiště, či mateřskou školku, jsou proto v neúprosné ekonomické logice falešné. Ta miliarda a půl za nákladové nádraží prostě nespadne do magistrátní pokladny z nebe. Tu zaplatí budoucí obyvatelé Nákladového nádraží Žižkov v ceně bytu.  

Starousedlíky tento problém nemusí až tak trápit. Až se ale jednou, asi tak za dva roky, budete rozčilovat nad cenami bydlení v nových bytech na žižkovském nádraží, tak si na to vzpomeňte, že si vedle developerů svým penězovodem přisadili i politici z Hřibovy koalice. A proti, koneckonců nebyla ani žižkovská radnice, která si vezme desátek. 150 milionů investuje prý do rekonstrukce školy na Havlíčkově náměstí.

Diskuse

created by Anawe