Cestující využívající v pražské integrované dopravě (PID) jednotlivé jízdenky, si od neděle za cestování připlatí. Jízdenka na 30 minut zdražuje z 24 na 30 korun a 90minutová z 32 na 40 korun. Zvyšuje se rovněž cena sms jízdenky, a to o v případě třicetiminutové z 24 na 31 korun a 90 minutové z 32 na 42 korun. Vznikne nový tarif pro lidi ve hmotné nouzi, kteří zaplatí měsíčně 165 korun.
Zatímco běžných kupónu se nové ceny nedotknou, výrazně se zvedají také ceny přenosných kuponů, které využívají především firmy. V tomto případě se měsíční jízdné zvýší z dosavadních 670 korun na tisíc korunu, čtvrtletní z 1800 na 2700 korun a roční z 6100 korun na 7800 korun.
Cestování se mírně zdraží také lidem ve věku, kteří mohou využívat MHD za zvýhodněné ceny. Nově si připlatí také senioři od 60 do 65 let. Za 90minutovou jízdenku dají nově místo 16korun dvacetikorunu, celodenní je vyjde nově na 60 korun.
Zdražení se dotkne také jízdného Pražské integrované dopravy ve Středočeském kraji. Ceny jednotlivých plnocenných jízdenek v okolí Prahy se zvýšily z 12 na 14 korun za 15 minut a 18 na 22 korun na 30 minut. Od třetího pásma jsou ceny odstupňovány po deseti korunách, za cestu z posledního 14 pásma si lidé z okolí Prahy zaplatí 140 korun. Zdražení se týká také zvýhodněných tarifů pro děti, studenty a seniory.
Skokové zdražení v MHD je v rozporu s předvolebními sliby stran současné koalice na magistrátu, v jejímž čele stojí Piráti. Ti před třemi roky slibovali naopak zlevnění jízdného a v celostátním programu dokonce hovoří o jízdném zadarmo: „Chceme zlepšit kvalitu a dostupnost městské hromadné dopravy. Navrhujeme převést dopravní podniky na transparentní organizace a využít data o poptávce pro optimální plánování. Za této podmínky podpoříme na komunální úrovni návrh, aby byla MHD plně financována z veřejného rozpočtu, jak se již v zahraničí osvědčilo.“
Do pražské koalice se proto o víkendu „navezl“ také hlavní konkurent v podzimních volbách, Andrej Babiš (ANO) ve svém nedělním pořadu „Čau lidi,“ který zdražení označil za skandál. „Říkali, že budou vybírat transparentně ředitele velkých firem. Tak proč vybrali ředitele dopravního podniku bez výběrového řízení? Proč pan Hřib má tolik poradců, kteří nás stáli 24 milionů korun?“ prohlásil premiér.
Zdražení podle dopravních odborníků může vést k zvýšení osobní automobilové dopravy v metropoli. U úsporných variant vozů se totiž cestovní náklady s jízdným v MHD již cenově srovnávají. Podle expertů se zdražení promítne do počtu aut, především těch, kterými denně do Prahy míří lidé ze jejího okolí.
„Jednorázové zdražení o desítky procent je zcela nepřijatelné, zvláště v okamžiku, kdy si PID chce pořizovat drahé vodíkové autobusy. Náklady na nutné snižování emisí skleníkových plynů musíme krýt spravedlivě a ne na úkor peněženek lidí, kteří zodpovědně používají veřejnou dopravu,“ kritizovala plán středočeská zastupitelka za Zelené Jana Krumpholcová.