Staveniště o rozměrech 7,5 krát 7,5 metru bylo ohrazeno a předáno stavební firmě. „Je zajímavé, že tam pravděpodobně někde bude původní zakládací kámen z roku 1650, pod kterým by měla být zakládací listina,“ uvedl sochař Petr Váňa, který na replice pracuje třiadvacet let. Základové kameny budou odkryty, očištěny a prozkoumány je archeology, načež na ně bude umístěna základová deska nového sloupu.
Vedení magistrátu původně odmítlo stavbu repliky povolit, koncem ledna se však v zastupitelstvu podařilo opozici přesvědčit dostatek koaličních zastupitelů pro souhlas s obnovou dominanty.
Původní sloup ze 17. století svrhl dav vedený žižkovským anarchistou Frantou Sauerem v roce 1918, protože v něm viděl symbol habsburské monarchie. Kamarád spisovatele Jaroslava Haška, radikál, anarchista, bohém a opilec ze Žižkova šest dní po vyhlášení samostatnosti československého státu přivedl na Staroměstské náměstí v Praze rozvášněnou skupinu radikálů, s nimiž barokní sloup poslal k zemi. „Hrdinové“ se se strženým sloupem vyfotili a pak se rychle rozutekli, sami vyděšení tím, co provedli.
Sauer – jméno, které by bez stržení sloupu bylo zapomenuto
Anarchista, „žižkovský Pepík,“ a kamarád světoznámého spisovatele Jaroslava Haška se inkriminovaným činem zapsal do historie. Popravdě si přiznejme, že nebýt tohoto vandalismu, asi by dnes žižkovský bonviván nikoho nezajímal. František Sauer se narodil v roce 1882. Měl celkem sedm sourozenců, matka pracovala jako služka, otec byl až do úrazu posunovačem na dráze, potom se živil jako pouliční prodavač párků. Oba rodiče Franty Sauera byli negramotní a rodina žila na Žižkově v dosti nuzných podmínkách - Sauerovi obývali pokoj a kuchyň bez okna s vchodem na pavlač v typickém žižkovském činžáku.
Sauer se vyučil zámečníkem a celý svůj život strávil na Žižkově. Živil se všelijak, byl zřízencem pohřebního ústavu, lampářem i pašerákem. Krátce se živil i obchodem, ve kterém na rozdíl od politiky neměl žádné předsudky – prodával jak obrázky svatých, tak také podobenky V. I. Lenina.
Sauer přežil monarchii, kterou tak nenáviděl, i první republiku a druhou světovou válku. Zemřel rok před nástupem komunistického režimu.
Muž, který zůstane pro jedny navždy revolucionářem, který odstranil symbol násilné „katolizace“ českých zemí, pro druhé vandalem a hrdinou pět minut po dvanácté, jenž zničil barokní památku, skonal na tuberkulózu, kterou si přivezl z protektorátní internace v Terezíně, kam se dostal ke konci války na základě udání za kolportáž Masarykových spisů.
Osudný 3. listopad
Stržení Mariánského sloupu, kolem kterého se i po století roztočila kola pražské politiky, popudila proti Sauerovi a žižkovským hasičům, kteří poskytli k akci techniku i ke všemu odhodlané muže, především katolickou část českých zemí v čele s Moravou. Žižkováci totiž stržení sloupu načasovali na první katolickou neděli v právě vzniklém samostatném Československu.
„Ovšem že brzy nalili nám do této radosti kapky hořkosti, když zbrklí Češi skáceli sochu Matky Mariánského národa a když počali podávati v národním shromáždění bezbožecké a protikatolické návrhy. Kdož ví, jestli skutky tyto provedené na počátku naší samostatnosti nejsou začátkem také její zkázy," dokládá to dobový text ze Slovácka.
Žižkováci devastací památky zaskočili především dočasnou vládu, kterou převzal Národní výbor Československý. Ta se obávala vedle Moravy také reakce silně pobožného Slovenska, jehož obyvatelé stále úplně nevěděli, co si mají od spojení s Čechy slibovat.
„Na Staroměstském náměstí byl včera večer bez vědomí Národního výboru stržen mariánský sloup. Bylo zjištěno, že strhovatelé nezamýšlejí dotknout se tímto činem náboženských citů katolických, nýbrž chtěli v Mariánském sloupu svrhnout znak poroby a hanby, domnívajíce se, že pomník tento byl vztyčen na paměť zkázy české samostatnosti v bitvě bělohorské," omlouval Národní výbor údajnou nevědomost Franty Sauera a jeho kumpánů, kteří prý nic nevěděli o dějinách barokní památky, věnované Panně Marii.
Žižkovskému bouřlivákovi, který se jaksi nedokázal zcela oprostit od své předválečné anarchistické éry, však alespoň podle jeho pamětí o symboliku pobělohorské poroby moc ani nešlo. Svůj čin s kumpány, se kterými hojně po žižkovských hospodách hasil zcela něco jiného než požáry, dle všeho plánoval pečlivě již několik dnů. Politického extremistu hlavně štvalo, že pár dní po odtržení od bývalého mocnářství začalo revoluční nadšení opadat, místo toho, aby se dále radikalizovalo. A především i to, že se patřičné pozornosti nedostává protimonarchistickým řvounům, jakým byl on sám.
„Dnes řeční k lidu kdekdo. Za Rakouska byl zalezlý někde za pecí, bál se jen trochu nahlas promluvit, a dnes mluví, řve od rána do večera. Kdyby ti lidé, jak tu jsou, porazili tenhle sloup hanby, nebylo by to sice pražádné hrdinství, ale aspoň jaksi čin, jistě větší než začmárávání německých firem," napsal Franta Sauer později ve svých pamětech.
V neděli 3. listopadu mu kýžené krytí k činu poskytl dav katolických odpůrců, který se sešel na Bílé hoře. Zfanatizované demonstranty Sauer a jeho společníci nasměřovali na pochod ke Staroměstskému náměstí, kde se už o další postarali čtyři žižkovští hasiči. Sloup se poroučel k zemi a rozlomil se na několik kusů. „Hlava Panny Marie odletěla jak uťatá!“ poznamenal si pak Franta Sauer do svého deníku se zadostiučiněním.
Mariánský sloup ze Staromáku tedy zmizel, „výstřelem z Aurory,“ jak doufali žižkovští radikálové, se však nestal. Celá akce však rozhodně posílila nedůvěru českých konzervativních kruhů k čtvrti pod horou Vítkov. Žižkov potvrdil svou pověst čtvrti radikálů a bohémů, od nichž nevíte, co můžete čekat.