Trochu jsem se pozastavila nad letošním Landscape festivalem na Žižkově. Mám fakt ráda alternativu v kultuře, věci, které nejsou prvoplánové a mají odvahu, a tady vůbec nechci hodnotit úroveň uměleckých instalací. Přesto se mi to celé moc nezdá. Podle projektu festivalu by mělo jít mj. o vyhledávání degradovaných a diskutabilních ploch města, které mají potenciál stát se novými centry kulturního a společenského života. To je fajn cíl. Ale tak úplně mi tady nesedí např. zabrání tři parkovacích míst před radnicí (nemusím zdůrazňovat, že jich zde skutečně není nazbyt) nebo (doufejme že „pouze“ dočasné) poničení trávníku v parku na Parukářce. Či mimino Davida Černého na střeše Atria.
Parkovací místa na Žižkově asi nebudou pro většinu občanů diskutabilní plochou, úplně stejně se to týká Parukářky, jejíž důležitost nikdo zdůrazňovat nepotřebuje. Tady se ale nabízí otázka: povolili odpovědní úředníci takový zásah do travních ploch? V Atriu v Čajkovského ulici jsem pracovala a to, že by památkáři souhlasili s umístěním čehokoliv na střechu tohoto památkově chráněného objektu, který rozhodně není v dobré stavební kondici, je podle mě nemožné. Už proto, že přes památkáře neprošly ani poutače na program umístěné na zdi přístavby kaple.
To mě celé vede k úvahám, zda Lanscape festival na Žižkově získal všechna potřebná povolení, nebo se s tím nepárali a s tichým souhlasem radnice umisťovali umělecké instalace tzv. na černo. Je možné, že se tak děje proto, že osobou, která stojí za touto akcí je Dan Merta, člověk s výraznými vazbami na členy současné vládnoucí radniční koalice, ten, který je zároveň předsedou Komise pro urbanismus, veřejný prostor a regeneraci městské památkové zóny? Měli by to i jiní umělci takto snadné a měřilo by se jim stejným metrem?
Iva Vojtková, bývalá mluvčí radnice, disidentka a členka ODS