Praha 3 příští rok utratí 1,2 miliardy, polovinu „spolkne“ úřad,  pětinu opravy paneláků

Praha 3 příští rok utratí 1,2 miliardy, polovinu „spolkne“ úřad, pětinu opravy paneláků

Městská část Praha 3 v roce 2018 nasměřuje hlavní investice do paneláků, zeleně a škol. Vyplývá to z návrhu rozpočtu. 

čtěte více
Nákladové nádraží Žižkov

Magistrát chce urychlit výstavbu na nákladovém nádraží Žižkov

Pražští radní včera udělali čáru přes rozpočet žižkovské radnici a povolit stavbu na území NNŽ do roka. Podle devolpera by se první obyvatelé do nových bytů mohli stěhovat již za čtyři roky.

čtěte více
Radnice chce převzít opravy chodníků od města

Radnice chce převzít opravy chodníků od města

Žižkovská radnice není spokojená s tím, že může jen málo ovlivnit opravy chodníků na svém území a tak chce „Chodníkový program“ převzít od hlavního města. Opravy doposud zajišťuje správce komunikací TSK, radnice však

čtěte více
Žižkovská zákoutí okolo Táboritské mají projít radikální proměnou

Žižkovská zákoutí okolo Táboritské mají projít radikální proměnou

Zeď mezi Seifertovou a Chlumovou nahradí systém schodů a chodníčků. A malebné, avšak zchátralé, žižkovské schody, které byly oblíbeným místem filmařů, se promění ve svítící „hvězdnatou kaskádu.“ Pokud projdou tři změny,

čtěte více
NNŽ se promění v kulturní relaxační a pracovní zónu pro každého

NNŽ se promění v kulturní relaxační a pracovní zónu pro každého

Národní filmový archiv zahajuje v pátek na Nákladovém nádraží Žižkov sérii akcí, která má tento prostor dočasně oživit. Projektem Filmová představení na kolejišti chce instituce má ze stále chátrající budovy vytvořit

čtěte více
Vizualizace plánované revitalizace Koněvova-Husitská

HN: Husitská a Koněvova - cvrkot na umolousaném bulváru

„Ošuntělé podniky, podivné existence, eldorádo podsvětí. Proměnu Koněvovy a Husitské ulice na módní bulvár a la Pařížská asi nikdo nechce, ale časy se mění i tady,“ píše magazín Hospodářských novin Ego  v aktuálním

čtěte více
Žižkov opět ožije, dnes začíná „noční“ festival

Žižkov opět ožije, dnes začíná „noční“ festival

Dneškem začíná sedmý ročník festivalu Žižkovská noc, který na dvaasedmdesát hodin oživí hospody, kavárny, kluby, divadla, kulturní centra a galerie multižánrovou produkcí.

čtěte více
Nové tramvajové napojení hlavních tahů na Prahu 3

Nové tramvajové napojení hlavních tahů na Prahu 3

Magistrát plánuje propojit tramvajovou trať pod Bulharem s Vinohradskou třídou kolem Wilsonova nádraží.

čtěte více
Popeláři v Kubelíkově přejeli seniorku

Popeláři v Kubelíkově přejeli seniorku

Třiadevadesátiletá seniorka přišla včera na Žižkově o život při střetu s popelářským vozem. K tragické události došlo odpoledne v Kubelíkově ulici.

čtěte více
Budova Nákladového nádraží Žižkov

Radnice chce umožnit využití budovy NNŽ

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) včera oznámila, že požádá o změnu územního plánu pro budovu Nákladového nádraží Žižkov. Důvodem je, aby objekt mohly využívat kulturní instituce.

čtěte více
Žižkovský masopust 2017

Žižkovský masopust včera vyvrcholil

Několik tisíc lidí, úžasné masky, performance přímo na stěně žižkovské radnice a závěrečná ohňová show. To bylo vyvrcholení Žižkovského masopustu, které se odehrálo včera večer.

čtěte více
Žižkovský masopust za dveřmi

Žižkovský masopust za dveřmi

Nejstarší z pražských masopustů začíná již tento víkend. Návštěvníky čeká pouť na Jiřáku, zabijačkové hody i tradiční průvod maškar v úterý před Popeleční středou ulicemi Prahy 3. Program pamatuje na děti i na seniory.

čtěte více
Architekt Aulický: Nemám pocit, že bych se měl za věž stydět

Architekt Aulický: Nemám pocit, že bych se měl za věž stydět

„Možná někdo stále říká, že jsem šílený a měl bych se stydět, ale já nemám pocit, že bych se měl omlouvat nebo říkat, že se mi to nepovedlo. Udělal jsem to nejlépe, jak jsem mohl,“ řekl v rozhovoru pro Žižkovské listy

čtěte více
Čtvrt století s žižkovskou „raketou“

Čtvrt století s žižkovskou „raketou“

Přesně před 25 lety, 17. února 1992, byl slavnostně otevřen futuristický vysílač v Mahlerových sadech. Dominanta Žižkova a celé metropole od architekta Václava Aulického vzbuzovala emoce a vzbuzuje je dodnes. I světová

čtěte více
Praha 3 spustila „vlastní“ farmářské trhy, neúspěch si nepřipouští

Praha 3 spustila „vlastní“ farmářské trhy, neúspěch si nepřipouští

Praha 3 dnes otevřela do další sezóny farmářské trhy na Jiřáku. Poprvé v sedmileté historii je však bude žižkovská radnice provozovat sama bez komerčního zprostředkovatele. Městská část se k tomu odhodlala poté, co se

čtěte více
První elektrobusy zamíří na Žižkov

První elektrobusy zamíří na Žižkov

Ekologické elektrobusy se na pravidelné lince poprvé objeví na Žižkově. Dopravní podnik je totiž hodlá nasadit na lince 207 z centra na Prahu 3. Půjde celkem o 14 moderních vozů a v ulicích by se měly objevit napřesrok.

čtěte více
foto HZS Praha

Noční požár na Jarově vyhnal z domu 37 lidí, jeden zemřel

Při nočním požáru obytného domu na Jarově hasiči zachránili patnáct lidí, dalších dvaadvacet evakuovali. Majitel bytu, kde požár vypuknul, zemřel. Příčina zatím není jasná

čtěte více
Radnice chce být na pořádání farmářských trhů připravena do 14 dnů

Radnice chce být na farmářské trhy připravena do 14 dnů

Do čtrnácti dnů chce mít žižkovská radnice vše připraveno na pořádání farmářských trhů na náměstí Jiřího z Poděbrad. Po dnešním jednání rady městské části to uvedl zástupce starosty Rada MČ Prahy 3 Alexander Bellu

čtěte více
Na jaře začne přeměna Koněvky na bulvár

Koněvka se začne měnit na bulvár

Už letos má začít rozsáhlá rekonstrukce Husitské ulice a Koněvovy třídy, která má proměnit jednu z hlavních žižkovských tepen v úseku od Trocnovské ulice až nahoru k Ohradě. Včera místostarostka Prahy 3

čtěte více
Farmářské trhy bude provozovat radnice, zastánci Archetypu u zastupitelů neuspěli

Farmářské trhy bude provozovat radnice, zastánci Archetypu u zastupitelů neuspěli

Mimořádné zastupitelstvo včera odmítlo prodloužení smlouvy na provoz obecního farmářského tržiště firmě Archetyp. Organizaci převezme radnice sama prostřednictvím své dceřiné společnosti. Jednání se zúčastnilo několik

čtěte více
Foto: Česká televize

Rosťa Osička: Život mezi ringem a malířským štětcem

Bydlí dnes sice v Karlíně, ale v Praze 3 trénuje box a maluje. Navíc je dvojnásobným Žižkovákem. Dětství prožil v Moravském Žižkově na Břeclavsku, přes Slovensko a olomouckou Duklu se pak dostal

čtěte více
Radnice asi zruší výběrové řízení na faramatrhy Jiřák, provozat je má městská část

Radnice zruší tendr na farmatrhy, provozovat je bude asi sama

Mětská část zruší již proběhlou soutěž na provozovatele farmářských trhů. Na Facebooku to oznámil zástupce starosty pro kulturu Alexander Bellu (ODS). Zároveň informoval, že navrhne radě, aby organizaci trhů zajišťovala

čtěte více
Aktivisté mají vyklidit Kliniku, rozhodl soud

Aktivisté mají vyklidit Kliniku, rozhodl soud

Levicoví aktivisté z Autonomního centra Klinika mají podle nepravomocného rozhodnutí soudu vyklidit budovu v Jeseniově ulici. Soud odmítl námitky squtterů, že objekt nadále využívají v rámci občanské neposlušnosti,

čtěte více
Jan Míka, tvůrce animovaného filmu Jsme přece lidi

Výběr evropských krátkých „animáků“ pro děti v Aeru

Mimořádnou nabídku představí tradiční nedělní odpolední představení v žižkovském artovém kině Aero 22. ledna. V rámci festivalu Prague Shorts zde proběhne promítání sedmi krátkých dětských filmů z dílny současných

čtěte více
Radnice bojuje o Muchovu epopej s magistrátem i opozicí

Radnice bojuje o Muchovu epopej s magistrátem i opozicí

Mohutnou kampaň na podporu výstavby nové galerie pro Slovanskou epopej Alfonse Muchy na žižkovském Vítkově rozjela v minulých dnech žižkovská radnice, která na podporu projektu založila nadační fond. Proti

čtěte více
ROZHOVOR: Vorlova cesta z města, přes Akropolis na Žižkově

ROZHOVOR: Vorlova cesta z města, přes Akropolis na Žižkově

Jeho film Pražská pětka udělal z recesistického divadelního spolku Sklep před desítkami let národní fenomén. Stál u zrodu žižkovské hudební a divadelní scény v Paláci Akropolis, z projektu však

čtěte více
Velká farmářská válka

Velká farmářská válka

Rada městské části ve výběrovém řízení vybrala nového provozovatele farmářského tržiště na náměstí Jiřího z Poděbrad. Kolem tendru se v minulém týdnu rozpoutal nespoutaný konkurenční i politický boj.

čtěte více
Nový majitel budovy zkontroloval žižkovskou Kliniku

Nový majitel budovy zkontroloval žižkovskou Kliniku

Zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je od letoška novým majitelem kliniky v Jeseniově ulici,  v prosinci zkontrolovali budovu obsazenou squattery. Podle nich je objekt ve velmi znepokojivém

čtěte více
Žižkovská radnice opraví za osm milionů stadion na Seifrtce

Žižkovská radnice opraví za osm milionů stadion na Seifrtce

Na bývalém stadionu Viktorie Žižkov po létech chátrání projde obnovou hlavní tribuna, střídačky i přístupové cesty, výměny se dočkají vysloužilá okna. Fotbalový stadion koupila v minulém volebním období za kontroverzních

čtěte více
Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Již přes dva měsíce odmítá žižkovská radnice zdůvodnit strategické veletoče kolem struktury obecních společností, které spravují obecní majetek za stovky milionů korun. Na otázky Žižkovských listů starostka

čtěte více
Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) je třetí nejoblíběnější nejvyšší představitelkou městských částí v rámci české metropole. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Phoenix research, který probíhal v červenci.

čtěte více
Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Až do 15. září budou v souvislosti s pokračováním celkové rekonstrukce a přestavby křižovatky ulic Prokopova-Rokycanova-Jeseniova probíhat v lokalitě uzavírky, omezení a změny v MHD. Zde je jejich přehled:

čtěte více
Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkovská radnice schválila rozšíření městského kamerového systému v Praze 3 o tři další stanoviště. Nově budou pod dohledem Žižkovo náměstí, Kostnické náměstí a cyklostezka u Tachovského náměstí.

čtěte více
Hrrr na ně! Na Vítkov

Hrrr na ně! Na Vítkov

Již počtvrté v novodobé historii poženou Husité z vrchu Vítkov křižáky.

čtěte více

Nostalgie po první republice je zcela na místě

Petr Hamšík / 18.12.2013
Nostalgie po první republice je zcela na místě

Zpěvák, herec, režisér, ale také tanečník a stepař Ondřej Havelka se s námi setkal pár desítek minut před zvukovou zkouškou koncertu Melody Makers v Městské knihovně v Praze. Přestože měl před sebou ještě převlékání a vyladění zvuku všech patnácti členů big bandu, velmi přesně a ochotně se rozpovídal o pozadí swingové hudby, která v současné době zaznamenává velký vzestup. 

Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerPERLY SWINGU


Váš diář je nesporně přeplněný termíny – věnujete se operní a divadelní režii, vystupujete s big bandem Melody Makers. Které z činností aktuálně věnujete nejvíc času?

V současné chvíli nejvíce času věnuji rozhodně kapele, jelikož jsme s Melody Makers sestavili zbrusu nový program nazvaný Perly swingu, který aktuálně premiérujeme. Vyhledali jsme to nejlepší ze světového swingu 30. a 40. let, kdy jsme si troufli i na hodně náročné věci, k nimž jsme dosud jen s pokorou vzhlíželi. Hlavním impulsem pro nás teď je spolupráce s Jurajem Bartošem, vynikajícím slovenským, nebo spíš evropským trumpetistou. Juraj je skvělý instrumentalista, milovník starého jazzu a swingu a zároveň výborný aranžér a kapelník. Poprosil jsem ho, aby se tohoto projektu celkově ujal, tudíž vytvořil i většinu aranží a nazkoušel je s kapelou.


Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerByl to on, kdo stál za výběrem písní a skladeb?

Výběr jsem dělal víceméně já a s ním jsem ho konzultoval.


Jak moc bylo těžké vybrat ty největší perly swingu?

Samozřejmě jde o subjektivní výběr, kdy může někomu připadat, že největší perlou je píseň Jen pro ten dnešní den. To je samozřejmě krásná píseň, ale my přece jen víme i o dalších!


Právě píseň Jen pro ten dnešní den nejspíše hrajete několik desítiletí. Jaký máte k těmto žádaným šlágrům vztah?

Jako kapela respektujeme fakt, že tyto písně jsou velmi populární a naprosto chápu, že si je publikum žádá. Na druhou stranu se do nich rozhodně nenutíme. Nastudovali jsme řadu českých swingovek, z nichž některé se pak přesunuly zpátky do propadliště dějin, zároveň ty dobré zůstávají v povědomí našich posluchačů i v našem repertoáru. Důvod je jednoduchý – jsou totiž neobyčejně dobré. Třeba zrovna Jen pro ten dnešní den je po všech stránkách podařená píseň, nejenže je slavná díky onomu krásnému filmu (film Kristián, pozn. redakce), ale má zároveň nápaditě vystavěnou melodii. Je to skutečná perla českého swingu a v našem programu se možná také objeví. Perly swingu tak představí i slavné americké hity, které jsme hledali v zajímavých a neobvyklých podobách.

 

Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerCo pro vás znamená neobvyklá poloha? Je to v rámci aranže?

Ano, v rámci aranže, jelikož dobrá písnička se může zahrát pomalu, rychle, jakkoli. My jsme například „objevili“ píseň Margie, což je tedy strašně profláknutá věc, která se hrála vždycky, dokonce i John Lennon ji nahrál s Beatles jako rock’n’roll. Našli jsme nádhernou verzi, kterou nahrál orchestr Jimmiho Lunceforda v takovém pomalém swingovém tempu. Takhle jsem ji opravdu nikdy neslyšel. A právě tu jsme nastudovali.


Je to tedy nutné odposlouchat z toho původního záznamu…

Repertoár většinou vyhledáme v dochovaných původních nahrávkách, na jejichž základě znovu tvoříme aranžmá. V tištěné podobě je toho totiž hrozně málo. Český swing je zmapovaný dobře, v národní knihovně je velký archiv, který často navštěvuji.


Nebylo spíš pravidlem, že gramofonová deska vycházela rovnou s notami?

Někdy tomu tak bylo. To jsou takzvaná tištěná aranžmá, která jsou psaná pro univerzální neboli standardní orchestr. Tři saxy, tři žestě a rytmika. Aranžmá však bylo vytvořeno tak, aby vše znělo správně i v případech, že budou některé z hlasů chybět. Tím pádem si mohl notový zápis zakoupit i orchestr pěti, osmi či deseti členů. Rafinované aranžmá pak hraje v jakémkoli obsazení, na druhou stranu má tu nevýhodu, že je zákonitě zjednodušené proti nahrávkám, které známe.

 

VZESTUP SWINGOVÉ HUDBY


Hraje se vám s Melody Makers lépe pro sedící posluchače, nebo pro tanečníky?

V případě tančírny, která je vědomě zaměřená na první republiku či swing, je to pro nás zcela rovnocenné s klasickými koncerty. Je totiž velká zábava hrát pro dobré tanečníky, a to pak tanci přizpůsobíme celý repertoár. Na koncertech naopak nasazuju i takové kousky, které se k tanci úplně nehodí. Zde je důležité, aby byl pro posluchače večer pestrý a zábavný. Naopak pro tanečníky je výborné, když hrneme swing v různých tempech, ale swing…


Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerProstě rychlejší věci.

To není nutné, ale je potřeba, aby to swingovalo. Každý rok organizujeme jeden velký taneční večer, a to je naše tradiční jarní Lucerna, jež bude příští rok třináctého dubna, která je integrovaná do Pražského jarního swingového festivalu. Tam se sjíždějí swingoví tanečníci z celé Evropy.


V poslední době se Evropou šíří jistý vzestup swingu, tančírny a kluby, v nichž se návštěvníci i dobově oblékají. S Melody Makers jste se minulý rok zúčastnil festivalu v Londýně, navštívili jste ho i letos?

Předminulý rok jsme byli v Anglii na londýnském festivalu Vintage, letos jsme zavítali na mnohem zajímavější akci, festival Wilderness v Oxfordshire, který vloni dostal ocenění za nejlepší letní umělecký festival, což bylo podle mě zasloužené – spojují tam opravdu široký repertoár od hudby přes poezii až po literaturu a divadlo. Pro nás to byla úžasná zkušenost právě proto, že nešlo o uzavřenou swingovou komunitu. Když jsme začali hrát, tak se do velikánského stanu začali hrnout mladí lidé, kteří zrovna brousili okolo, a uhranutě zírali. Ten stan pak doslova vřel, povyk neskutečný! Pikantní na tom však bylo to, že někteří za mnou po koncertě přicházeli a ptali se, co je to za hudbu, jelikož to v životě neslyšeli. Jednoduše jsem odpovídal, že to je americký swing třicátých let. Na tom je vidět, že starý swing má neobyčejnou energii a působivost, která může naživo oslovit i nejmladší generaci, která vyrůstá na hiphopu a podobných žánrech.

 

Předpokládám, že jste v rámci festivalů Vintage a Wilderness získali nové fanoušky. Zvou vás od té doby i do zahraničních swingových klubů?

Zvou nás, to je pravda, ale problém je v tom, že jednotlivé kluby jsou většinou příliš malé a nemohou nás zaplatit. Nejde o honorář, na tom bychom se vždy nějak domluvili, ale přepravit a ubytovat patnáctičlennou kapelu někde v Evropě je nad jejich síly. Což nás mrzí… zkrátka jen větší festivaly, jako třeba Swing Trash v italském Comu, kam sjíždějí swingaři z celého světa, si mohou dovolit velké kapely.


Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerNA CESTÁCH S BIG BANDEM


Jak v současné době probíhá provoz patnáctičlenného big bandu? Mnohé kapely musí koncertovat, jelikož nahrávky je neuživí...

My na prodej desek nikdy nespoléhali, i když v rámci naší takřka nestárnoucí hudby průběžně prodáváme i desky staré deset či patnáct let. Krize se však projevila všude a zabezpečit provoz kapely je obtížnější než před lety. Přesto jsem přesvědčený, že před kapelu je nutné dávat stále další výzvy, posouvat ji výš a dál, což se děje právě teď skrze spolupráci s Jurajem Bartošem. Mě osobně by jinak stereotyp zničil, přece jen to dělám už docela dlouho. Pokud si má kapela udržet vysokou kvalitu, tak potřebuje stabilní obsazení, které zaručí, že jsou všichni sehraní a dokážou se na sebe napojit. Ale hlavně se tak dá koncepčně pracovat na interpretačním stylu.


Je to opravdu natolik specifické?

Nejenže hrajeme většinou na staré nástroje, ale hledáme také interpretační techniky, které vedou k potřebnému tónu či specifickému zvuku. Nástroje se tak ovládají jiným způsobem, než když na ně hrajete v ostatních žánrech. Ani dobrý jazzman hrající modernější styly se nedokáže tak rychle zadaptovat, aby mohl hrát z listu (z not bez přípravy, pozn. redakce). To je zároveň i nešvar big bandů, které sem přijíždějí, jako je orchestr Glenna Millera či Duke Ellington Orchestra. Všechno slavná jména, avšak kvalita orchestrů bývá pofiderní – dva až tři lidé totiž tvoří stálé jádro, tahouny orchestru, a na turné se pak zpravidla angažují tzv. sidemani, tedy zruční hráči, kteří zahrají z not cokoli –, ale nemá to žádný styl.

 

Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerKladete důraz na autenticitu – jak se díváte na aktuální proud elektronické hudby, jež si pohrává se swingem?

Elektroswing je zábavná věc, a dokonce sám uvažuji, že bych nějaký titul podobným způsobem předělal. Remixu se dočkala i naše píseň Mám život hrozně rád, kterou předělal do hiphopové verze jeden DJ rádia Impuls. Zprvu jsem se zděsil, ale když jsem si vše poslechl, tak jsem nebyl úplně pohoršen. Pokud by se to udělalo ještě rafinovaněji ve smyslu práce s textem, tak by mohly vzniknout opravdu hezké věci.


Zkoušeli jste s Melody Makers také pouliční hudbu, nebo to v tomto obsazení vlastně není možné?

Mnozí muzikanti z mé kapely to zkoušejí a zkoušeli, ale já se nikdy neodvážil. Chtěl bych do toho vstoupit jednoduše – ukulele a stepařské křusky, ale to tady v Čechách asi nejde. Zde si přece jen člověk musí udržovat jisté renomé a prestiž. Asi bych těžko vysvětloval, že to dělám jen proto, že si to chci vyzkoušet. Připadá v úvahu jen nějaká vzdálená destinace typu Venezuela, kde se postavím s křuskama a ukulele a zkusím, zda si vydělám na večeři.


Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerVYSTOUPENÍ NA YOUTUBE


Nemáme z dnešního pohledu tu atmosféru dvacátých a třicátých let minulého století už trochu zromantizovanou?

Ona je v zásadě nostalgie po první republice docela na místě. Byla to mimořádná doba, která v sobě skrývala samozřejmě řadu aspektů, které nechceme vidět, zejména pak celosvětovou krizi, s níž se však tehdejší Československý stát vypořádal docela obstojně. První republika byla něčím zcela výjimečná a nedivím se, že se k ní lidé upínají – a my také. Můj táta vyrůstal v té první „répě“ a potvrdil mi, že T. G. M. měl vskutku neuvěřitelný etický vliv na prostý lid. Dnes lidé běžně lžou a nepřipadá jim to vůbec divné. Za první republiky to bylo jinak, existovala samozřejmě galerka, třeba zrovna ta pověstná žižkovská, ale to byli fajnoví specialisté, o nichž se vědělo, občas byli venku, občas v lochu.


Pro Melody Makers jste udělal v devadesátých letech řadu famózních videoklipů – nechystáte v tomto směru něco do budoucna?

Já bych strašně rád, ale nejsou peníze. Tehdy šel klip natočit mnohem levněji, dnes se sice vsází na kamarády, takže většinou dělají všichni na klipu gratis – od režiséra až po střihače –, prostě se musí nějak minimalizovat náklady. Mě to tehdy také skoro nic nestálo, sám jsem si to režíroval, sám jsem si tam hrál. Dnes je však drahá technika, střižny a pronájmy placu. Také je sporné budoucí uplatnění klipů.

 

Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerDnes žijí spíše na YouTube než v televizi.

To je jasné – dnes všichni pověsí klip na YouTube a jen rozešlou avízo, že to tam je.


Jak pohlížíte na to, když si někdo – například na mobil – natočí část vašeho vystoupení?

Z toho velkou radost nemáme, protože my sami se snažíme dávat na internet opravdu dobré věci, zatímco když to natočíte na telefon, tak je špatný zvuk, klepe se to, nemá to kvalitu profesionálního kameramana… Před koncertem nikdy nehlásíme, že je to zakázané, připadá mi totiž trapné okřikovat lidi. Publikum by však mnohdy mělo mít víc úcty – když vidíme sál rozsvícený telefony, tak už musíme zakročit – většinou však spíše jejich ironizováním.


Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerÚNIK V OPERNÍ REŽII


Máte za uplynulých osm let velké zkušenosti s operní režií v Národních divadlech v Praze a Brně; v Mladé Boleslavi jste inscenoval Muže v ofsajdu. Čím je pro vás režie?

Prostřednictvím režie unikám ze světa swingu, od kterého si občas musím odpočinout. Pětatřicet let je dlouhá doba a stereotyp koncertů se točí stále dokola. Je pravda, že každý rok vymýšlíme nový program a zkoušíme nové věci, a to mě baví. Pak však následuje samotné turné, ježdění z místa na místo, převlékání, pořád to samé. Režie je tak pro mě i duševní hygienou, kdy si odskočím někam jinam. Zároveň vím, že moje koncertní působení na jevišti také jednou skončí, a to bude chvíle, kdy se začnu věnovat režii naplno. Zrovna teď jsem v předělovém období – v přechodu (směje se).


Do jaké míry jste v režii diplomatem?

Samozřejmě se to učím – je nutné, aby člověk přistupoval ke každému aktérovi trochu jinak, jelikož každý je jiný, jinak reaguje. Úkolem režiséra je herce uvolnit a díky tomu ho dovést k přirozenosti a nenápadně jej pak vmanipulovat do vlastní představy. Režisér, který má svou vizi, křečovitě do ní herce páčí a přitom se jim nevěnuje, obvykle zklame. Právě herec je nositelem všech informací a emocí, které mají dopadnout na diváka. Pokud nebude přirozený, uvolněný a pravdivý, tak to nemůže fungovat.


Ondřej Havelka / FOTO: Filip SingerTímto způsobem tedy přistupujete i k opernímu sboru?

To je choulostivá kapitola, neboť většina režisérů na sbor nemá čas a chová se k němu jako k pouhé podpůrné složce celého ansámblu. Ale to je nesmysl. Já se se sborem snažím pracovat jako s rovnocenným partnerem, kdy sólisti i sbor jsou v operním díle stejně důležití. Když se členům sboru věnujete a dáte jim konkrétní úkoly na jevišti, tak to přinese ohromné výsledky.


Jaké to bylo vrátit se po letech k postavě Saturnina, kterého jste nově nastudoval na divadle?

Zprvu jsem měl zábrany, ale poté, co jsme se s vedením ABC dohodli, že moje adaptace nebude mít s filmem nic společného a budu ji moci uchopit úplně jiným způsobem, tak mě to začalo zajímat a bavit. S kolegou Vačkářem jsme vytvořili naši dramatizaci, a přestože je výsledek možná nečekaný, tak pro lidi je evidentně zábavný. Inscenace se hraje už dlouho a lidé pořád chodí.


A u toho zní swing!

Jasně, tam hraje celá kapela Melody Makers, která je součástí představení.



Ondřej Havelka se narodil 10. října 1954 v Praze. Vystudoval herectví na DAMU a operní režii na brněnské JAMU, výrazněji se opeře začal věnovat až po nastudování opery Nagano od Jaroslava Duška a Martina Smolky. Je především spojován s klasickým swingem dvacátých a třicátých let, působil nejprve v Originálním pražském synkopickém orchestru, později založil kapelu Melody Makers, s níž koncertuje dodnes.
 

Diskuse

created by Anawe