Praha 3 se v rámci české metropole pyšnila jedním primátem, který jí propůjčoval titul umělecké čtvrti. V rámci hlavního města byl Žižkov největším azylem výtvarných umělců, ještě před několika roky se zde nacházelo na 150 ateliérů, zpravidla v nejvyšších patrech bytových komplexů ve vlastnictví žižkovské radnice.
„Nápady na zrušení ateliérů a jejich předělání na byty, které by se pak prodaly, zde byly již v minulosti. Vždy jsem byl proti tomu, protože by tím Žižkov ztratil cosi ze své duše. Kulturu jsme vždy chápali jako vlajkovou loď Prahy 3 a výtvarní umělci byli součástí toho, že je Žižkov vnímán jako pražská obdoba pařížské umělecké čtvrti Montmartre,“ říká výtvarník a zastupitel ODS Ondřej Pecha.
Situace se změnila po nástupu nové koalice TOP09, ČSSD a sdružení Žižkov (nejen) sobě v červnu 2013. Ateliéry v rekonstruovaném komplexu v Lupáčově ulici, jež čekaly na návrat umělců, se na poslední chvíli překolaudovaly na byty. Do objektu tak opět nastoupili dělníci a prostory přestavěli na malometrážní bydlení.
„Aby se radnici vrátila ta obrovská investice, která tam byla, tak se ty ateliéry rekolaudují na byty, ale jsou to prázdné ateliéry,“ argumentoval tehdy zástupce starosty Ondřej Rut (Strana zelených), proč se radní krátce po svém nástupu rozhodli dát přednost komerčnímu zisku před kulturní obcí. Žižkovská radnice nabídla dřívější ateliéry ve výběrovém řízení k prodeji, avšak zdá se, že o ně není valný zájem. Ze sedmi malometrážních bytů nabízených od 1,9 do 2,4 milionů korun se prodaly pouze dva.
Podle opozice za to může i podivný způsob prodeje, který městská část zvolila. „Radnice prodej prakticky neinzerovala, nabídku jsme nalezli jen na webových stránkách městské části. Výběrové řízení tak proběhlo potichu, podivným netransparentním postupem, který budí podezření,“ uvedl zastupitel Ondřej Pecha.
Třetí městská část má stále v majetku velkou část ateliérů, které se nacházejí v nejvyšších patrech bloku domů mezi Roháčovou, Jeseniovou, Blahoslavovou a Ostromečskou ulicí. Ty čekají na rekonstrukci a následnou privatizaci. V jednom z nich tvoří například i Jan Saudek. „Je pravda, že tihle umělci jsou takovou solí země a že by tam měli zůstat, protože oni to zdobí. Hluboce věřím, že pár desítek let do té stovky tam ještě přežiju," uvedl známý český fotograf pro Český rozhlas. Osud těchto ateliérů je však zatím nejasný.
„Na dalších panelových domech, ve kterých tvoří umělci, budou probíhat pouze zateplení vnějších plášťů a výměna oken. A ti umělci tam zůstanou a nebudou vystěhováváni," dušuje se místostarosta Rut. Nakolik se na jeho ujištění dá spoléhat, však není jasné. Sám před časem jako ještě opoziční zastupitel ve výboru pro územní rozvoj zrušení ateliérů podporoval. „Pamatuji si velmi přesně, že kolega Rut hlasoval pro projekt, který se zachováním ateliérů nepočítal, proti kterému já jsem se stavěl,“ potvrzuje Ondřej Pecha.
Jisté dnes je, že o osudu umělecké kolonie na Žižkově nakonec bude rozhodovat až budoucí vedení radnice po komunálních volbách na podzim tohoto roku.