V tom, kdo je zodpovědný za tristní stav chodníků na Žižkově a Vinohradech a jeho pomalé zlepšování, se málokdo vyzná, protože se v něm angažuje hned několik subjektů. Vlastníkem chodníků v Praze 3 je hlavní město Praha, které správu pozemních komunikací včetně jejich oprav v rámci „Chodníkového programu“ pověřila Technickou správu komunikací (TSK).
„Radnice zde vystupuje jako veřejnoprávní korporace, která má zájem na zvelebování území Prahy 3, fakticky program spolufinancuje z prostředků, které náleží do její pokladny, nemá však na parametry oprav, ať se to týká termínu, nebo i ceny prací, dostačující vliv,“ vysvětluje místostarostka pro dopravu Lucie Vítkovská (ODS).
Chodníkový program je totiž placen z peněz vybraných magistrátem v parkovacích zónách v Praze 3, které náleží městské části. Ta si však na ně ani „nešáhne,“ protože podle v současnosti platných pravidel je magistrát pošle rovnou do své akciovky TSK.
Jak, kdy a proč se chodníky opravují tak má žižkovská radnice jen malou možnost ovlivnit, přestože v očích veřejnosti je jasným viníkem.
„Irituje mě logika, s jakou Praha 3 řídí tyto nepatrné dopravní investice, které na ni připadnou, na svém území. Odpovědnost za stav chodníků a ulic je sice primárně na magistrátu a potažmo na společnosti Technická správa komunikací, ale radní a zastupitelé Prahy nedělají nic, aby zmíněné subjekty donutili stav zlepšit,“ tvrdí třeba ekonom Tomáš Hlaváč, který je obyvatelem Prahy 3.
Právě kvůli obdobné kritice se tak žižkovská radnice rozhodla stav změnit a převzít za „chodníkový program“ zodpovědnost převedením agendy na vlastní obecní akciovku Správy zbytkového majetku.
„Pokud máme sami realizovat agendu spojenou s „Chodníkovým programem“, bude třeba vyřešit smluvní vztah, nastavení profinancování oprav a další věci,“ vysvětluje místostarostka Vítkovská, kterou vedení radnice přípravou převzetí Chodníkového programu pověřili.