Podle Institutu plánovaní a rozvoje hlavního města (IPR) se sice Olšanská nachází v širším centrum metropole, její stav včetně veřejného prostranství však rozhodně nenaplňuje možnosti, které by bylo možné od jedné z hlavních tepen celé lokality očekávat. Proto radní na magistrátu dali plánovačům za úkol zpracovat studii, která by budoucnost ulice i její okolí komplexně řešila.
V okolí Olšanské je v plném proudu hned několik velkých developerských projektů. První z nich má vyrůst přímo vedle Olšanské na místě vysloužilé ústřední telekomunikační budovy, které léta sloužila Telekomu. Další pak mají vzniknout na 30 hektarech pozemků kolem památkově chráněné budovy Nákladového nádraží Žižkov. Zde má zájem stavět hned trojice tuzemských developerských gigantů – Central Group, Penta a Sekyra Group. Podle IPR nejsou rozvojové aktivity v lokalitě vzájemně dostatečně koordinovány. To ostatně ukázal již projekt světové architektky Evy Jiřičné, který vyhrál mezinárodní urbanistickou soutěž Central Group na budoucí podobu komplexu, který má nahradit obří telekomunikační budovu. Prakticky všechny projekty, včetně toho vítězného od Jiřičné, počítali s tím, že zde vyrostou výškové stavby. Proti tomu se ale postavil jak IPR, tak i žižkovská radnice, která uvedla, že by zde ráda viděla klasickou blokovou zástavbu.
V připravovaných projektech kolem Olšanské má v budoucnosti najít domov přes 15 tisíc nových obyvatel Žižkova.
„Celé území od Olšanského náměstí až po plánovanou novou čtvrť na místě nákladového nádraží Žižkov, čekají velké změny. Hlavní osu této oblasti pak tvoří Olšanská ulice, která by se měla vhodně zapojit do okolní struktury a měla by být příjemná pro současné i budoucí obyvatele této lokality,“ uvedl pro server Z dopravy náměstek primátora Petr Hlaváček.
Hlavní otázkou, kterou by studie měla řešit, však je to, jak Olšanská s okolními dopravními tepnami zvládne každodenní dopravní nápor nových obyvatel, kteří se budou přesouvat do práce a z práce, za nákupy, či na cesty do města. Proto také magistrát chce prostřednictvím studie nastavit „objemovou a prostorovou regulaci pro plánovanou výstavbu v území a také prověřit kapacity lokality.“
Podle města je rovněž nezbytné v ulici a okolí zlepšit podmínky pro cyklistickou a veřejnou dopravu a zajistit i lepší prostupnost území pro chodce.