Komisi, která má za úkol připravit balík opatření pro boj s klimatickou změnou v metropoli, zřídila koalice primátora Hřiba teprve před týdnem a už první rozhovor Martina Bursíka v Českém rozhlase vyvolal vášnivé spory.
„Pokud má teď Pražan automobil se spalovacím motorem, tak by měl být jeho poslední,“ prohlásil v něm exministr Topolánkovy vlády a bývalá šéf Strany zelených. Podle Bursíka je k tomu, aby česká metropole do roku 2030 snížila emise oxidu uhličitého o polovinu, je třeba, aby Pražané vyměnili vozový park za elektromobily nebo více využívali sdílenou dopravu. Jako další možnost vidí zpoplatnění vjezdu do centra města.
„Běžná auta budou muset z Prahy zmizet. Jsme v roce 2019 a podívejte se na trend automobilek – i Škoda Auto směřuje k elektromobilitě,“ řekl Bursík, jehož malá Liberální ekologická strana byla součástí politické formace Spojené síly pro Prahu, kterou do loňského boje o magistrát vedl šéf TOP 09 Jiří Pospíšil.
Týdeník Echo24 v této souvislosti poznamenal, že do výroby elektromobilů nutí automobilky neutuchající masivní tlak na další snižování emisí, přestože po nich zákazníci zrovna netouží. Pro politiky se stala elektromobilita mantrou, pro automobilky nutností a v řadě případů i noční můrou, napsal týdeník.
„Ani vysoce postavení představitelé automobilek nezdráhají mimo záznam potvrdit, že vyrábět elektromobil je pro ně ztrátové a že elektrických aut vlastně daná značka ani nechce vyrábět víc, než bude nutné. Ztrátovost je nejlépe vidět na americké Tesle, která vsadila výhradně na elektromobilitu, a tak nemá z čeho krýt ztráty, které jsou s každým vyrobeným vozem spojeny,“ připomíná týdeník.