Logo za 350 tisíc? Kdepak, vyjde na miliony
Bezprostředně po zveřejnění vítězného návrh se strhla v mediích i na sociálních sítích vášnivá debata, je několik set tisíc korun za logo moc nebo akorát. Deník Blesk oznámil, že logo radnici přišlo na půl milionu, radní se hájili, že jen na 350 tisíc korun. Blíže pravdě bude tentokrát bulvární list, protože vedle odměny vítězným autorům radnice zaplatila dalších bezmála dvě stě tisíc korun za organizaci veřejné soutěže soukromé firmě Czechdesign Centre, takže náklady se pohybují něco přes 550 tisíc korun s daní.
Hlavní náklady spojené se zaváděním loga však městskou část teprve čekají. Vítězný návrh je třeba uvést v život – od tiskopisů, přes změnu grafické podoby tiskovin městské části, navigační systémy a informační systémy na úřadech, až po vybavení informačních center, výrobu reklamních nosičů na akce pořádané Prahou 3. U organizace velikosti Prahy 3 půjde o milionové náklady, které bude platit daňový poplatník za to, že má „cool“ radnici.
Potřebovala městská část nové logo?
Řekněme si otevřeně – nepotřebovala. Taky na co? Městská část měla jakýsi deset let starý „logoznak,“ který jasně říkal. „Tohle je Praha 3.“ Nebyl asi nic moc, na to, abyste věděli, že jste na úřadě, v obecním infocentru, nebo na akci, kterou financuje městská část z Vašich peněz, to stačilo. Nic víc radnice nepotřebovala.
A především nepotřebovala takto progresivní logo, které je možná aktuálně trendy, ale za pár let asi už trendy nebude. Design a s ním i loga jsou branží, které se v čase poměrně dynamicky mění. A městská část je institucí, která poskytuje dlouhodobě a stabilně služby občanům na svém území, není výrobcem módního spotřebního zboží. Současné logo s třemi pivními čárkami možná vyjadřuje identitu současné koaliční vlády na žižkovské radnici (a to bez urážky), nevyjadřuje asi ale identitu všech obyvatel městské části. A už vůbec nemusí vyjadřovat pohled všech obyvatel ze Žižkova a Vinohrad na místo, kde žijí. Předně však nemusí vyjadřovat pohled budoucích politických reprezentací. A co pak? Přijdou jiní a zase se vypíše soutěž, která bude měnit logo, jako to udělala současná reprezentace?
Bombastický obal, tristní obsah
A tady jsme u hlavního argumentu, proč celý cirkus kolem nového loga je absolutním mrháním času a peněz.
Koalice starosty Ptáčka se ráda prezentuje coby svěží vítr v dříve zatuchlých vodách. Cirkusem kolem „tříčárkového loga“ však zakormidlovala do politického pravěku. Utrácení peněz za „nové identity“ je totiž jedno z nejhorších klišé z dílny různých komunálních a krajských šibrů z minulých desetiletí. A také je často symptomem politiky, která nemá žádný obsah, a proto se jeho absenci snaží všemožně maskovat líbivým obalem.
Když se podíváte na nedávno schválený rozpočet žižkovské radnice na letošní rok, zjistíte, že příjmy meziročně klesly přibližně o čtvrtinu a investiční činnost radnice se bude hraničně blížit nulové hodnotě. Většinu peněz spolyká běžný chod úřadu a doby, kdy radnice každoročně investovala do obnovy škol klidně sto milionů, vznikaly nové parky a dětská hřiště, jsou dávno pryč. O to více se žižkovská koalice snaží tento fakt zakrýt vypouštěním klamavých cílů a bezobsažných politických deklarací.
Starosta pobíhá po Žižkově s vysavačem na psí exkrementy a strašně se diví, že Žižkov je furt stejný „Šiškov,“ i přes jeho kampaň, že tomu tak není. Jeho zelený místostarosta pak bojuje proti pronájmům bytů přes platformy typu Airbnb tím, že se sveřepě fotí na ulici s pákovými nůžkami a vyhrožuje, že začne pronajímatelům odstřihávat schránky na klíče pověšené na městském majetku. Výsledný efekt aktivit obou radničních potentátů je předem daný – nulový (Pokud tedy nebudeme počítat počet „lajků“ pod jejich fotografiemi na sociálních sítích, na nichž se drží výše uvedených nástrojů). Ulice tím nebudou čistší a lidé nepřestanou pronajímat byty přes Airbnb.
Vysavač, ani pákové nůžky, ba ani nové avantgardní logo nezakryje na dlouho realitu, že tahle koalice na žižkovské radnici si prostě s městskou částí neví rady. Buďto neví, co má dělat, nebo se na tom neumí shodnout.
Dříve nebo později každý zjistí, že je to koalice prázdných a bezobsažných gest – bombastický obal s tristním obsahem.