Pražští radní včera rozhodli, že začnou jednat s Českými drahami o odkupu budovy Nákladového nádraží Žižkov. Schválila to rada města. Financovat nákup bude magistrát z rozpočtové rezervy, určené pro akvizice nemovitostí. Podle předseda Strany zelených Matěje Stropnického, který s nápadem na odkup přišel, by hlavní město akvizici uskutečnila do podzimu letošního roku.
Podle platné legislativy má magistrát možnost o prodej objektu požádat bez výběrového řízení, pokud chce nemovitost využívat k obecně prospěšným účelům. Podle dlouholetých plánů má v památkově chráněné budově nádraží vzniknout kulturní a vzdělávací centrum. Zatím není jasné, kolik Praha za nákup budovy nabídne, respektive, kolik budou požadovat České dráhy. Předběžné odhady uváděly náklady na nákup budovy společně s náklady nezbytnými na opravy zchátralého nádraží v řádu dvou až tří miliard korun.
Žižkovská radnice plán magistrátu přivítala, nicméně navrhuje, aby město s budovou koupilo také okolní pozemky. Z této akvizice by pak podle představ starostky Vladislavy Hujové (TOP 09) financovalo konverzi budovy. "Změnou územního plánu na stavební pozemky a jejich následným prodejem by Praha mohla kompenzovat miliardové náklady na rekonstrukci budovy," uvedla Hujová v tisku.
Otázkou je, nakolik je takový plán reálný, protože předkupním právem k těmto lukrativním pozemkům disponuje prostřednictvím společnosti Žižkov Station Development realitní magnát Luděk Sekera, který zde má v plánu stavět obytnou čtvrť.
Pozemky v severní části lukrativní lokality před nedávnem naopak získala developerská firma Central Group, jež zde plánuje do dvou let zahájit výstavbu rozsáhlého projektu Parková čtvrť.
Stavba nákladového nádraží z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.