„Všechno, co jste kdy chtěli vědět o novém vizuálu Prahy 3, ale báli jste se zeptat.“ Parafrázi slavného titulu a ještě slavnějšího filmu Woodyho Allena, který je dlouhý a záměrně poněkud provokativní, nepoužívám náhodně. Původní titul patří povídkovému filmu, který Woody Allen natočil v roce 1972. Předmětem jeho parodie se stala osvětová příručka amerického sexuologa... Jako parodii je možno označit nový vizuální styl Prahy 3, předpokládám, že je opatřen také příručkou!? Jinak jen těžko chápu, poněkud absurdní počínání současného vedení městské části Praha 3 v oblasti nové vizuální identity a komunikace. Je zcela zjevné, že v této sféře se pustilo na hodně tenký led (může za to asi příliš mírná zima) a lidově řečeno má hodně tupé brusle, ale o to víc v tom bruslí.
Třetího února se mi dostaly do rukou Radniční noviny, první produkt vytvořený podle tohoto nového vizuálního stylu. Jedním slovem hrůza! Vizuální. Že si Radniční noviny už dávno zasloužily nové, modernější pojetí, je jednoznačné a všeobecně akceptovatelné. Ostatně již více než před třemi lety jsme to navrhovali, ale nebylo nám umožněno… Ale to co se s nimi stalo teď, to není pokrok, to je očividná zoufalost jejich současných tvůrců, a to obsahová i grafická. Nehodlám být pouze nekonkrétním kritikem tohoto nepodařeného dílka. Na jednotlivých jeho částech chci jasně poukázat na prohřešky a mnohdy až diletantské chyby, které by se v kvalitně řízeném periodiku, financovaném z veřejných zdrojů, v současnosti neměly objevit ani náhodou. Třeba to tvůrce trochu, jak se říká, ťukne, zcela jistě je to naštve, ale možná je to alespoň přiměje vyvarovat se slabých míst v budoucnosti. Mají-li dostatek sebereflexe, tak to Radničním novinám jedině prospěje. To říkám ovšem za předpokladu, že vědí něco o moderní grafice, kvalitní ilustraci, pravidlech novinové sazby a úpravě fotografií pro potřeby tisku.
Tak se na tu věc (stvořenou podle "vizuální" příručky) podívejme trochu diferencovaněji.
Nehodlám předkládat detailní "manuál" co s tím, ale celoživotní práce v tomto oboru mě nutí upozornit alespoň na ty aspekty, které tyto nové noviny činí téměř nečitelnými, minimálně ovšem nečtivými. Rozložil jsem je do devíti bodů, dalo by se napsat i Desatero, ale to už stvořil někdo jiný. Tak se spokojím jen s těmi devíti body už jen proto, abych byl takzvaně po Trojkařsku "in", protože to bude odpovídat lépe "příručce" - bude to /II x /II, cha, cha. Ve zmíněném Desateru jsou první 3 první přikázání (tady si nedovolím použít nový vizuál, protože jsem křesťan, taky bych za to mohl přijít do pekla) o Bohu a zbylých sedm o lidech. V našem případě to máme jednodušší, je to "jen" o lidech. A lidé chybují! A jiní to po nich pak napravují. Někdy to ovšem může trvat hodně dlouho, není mi dvacet, tak to umím trošičku posoudit. Konec teorie....
1. Logo
K logu již bylo řečeno mnohé, já mám rád jednoduchost (nezaměňovat, prosím, s prostoduchostí), nakreslil jsem jich již mnoho. Bohužel nové logo Prahy 3 patří, dle mého názoru, mezi ty prostoduché a nejlépe to vyjadřují slova zadavatele, cituji ze zadávací dokumentace: Může provokovat, ale raději bez vtipu, který by se musel vysvětlovat. A to se absurdně povedlo - logo je absolutně bez vtipu a pouze provokuje! Úžasný výsledek, tak přesné splnění zadání se povede jen opravdu zřídka! Tady už chybí jen slova
klasikova: "Bodal Hamlet do stěny, bodal do přístěnku, nůž byl pěkný kostěný, měl kostěnou střenku. Bodal, bodal, bodal, nemám, co bych dodal". Já taky ne.
2. Vizuál v praxi
První praktické setkání s novým vizuálem v podobě Radničních novin, bylo pro mě ukázkou, že ne vždy vítězí duch nad mečem. Tak topornou a sekernickou grafickou práci jsem už dlouho neviděl. Teď hodnotím věc (noviny) jako celek. Nemá to tzv. "ksicht", nemá to styl, nemá to obsah, ale má to prý oslovit i mladou generaci, cha, cha. Výsledkem bude, že mladá to použije na podpal na chalupě a co s tím bude dělat stará? To Bůh suď.
3. Logo v novinách
Tak jsme se chtěli tím superlogem pořádně pochlubit, tak jsme ho v těch novinách museli adekvátně pořádně vysvětlit. Teď jsem se nechal trochu unést, ale tak jsem pochopil "message" radnice. Zdá se vám, že něco "neštimuje"? Mně taky! Tak se trochu vrátíme: Může provokovat, ale raději bez vtipu, který by se musel vysvětlovat. Klíčové je to slovo vysvětlovat. Tak nám to v čísle 2/II2020 pěkně redakce vysvětlila. To jen tak pro jistotu, kdyby to ve správný čas někdo nepochopil. Snahou zřejmě bylo, aby se obyvatelé Trojky s logem pozitivně identifikovali, jenže to se zcela evidentně neděje, ne všichni jsou prostoduší. Tak je třeba vysvětlovat a vysvětlovat. No koneckonců stokrát opakovaná lež se stane pravdou, to tvrdil také klasik, tedy poněkud neslavný a nechtěný.
4. Městské noviny jako médium pro obyvatele, jako hlavní informační kanál, vedle těch elektronických
Tak tento podtitul má ještě podtitulek: Starého psa novým kouskům nenaučíš. Řeknete nic nového. Jenže. Nyní musím poukázat na jeden fatální omyl, jehož autora na radnici bych docela rád poznal, že nové noviny budou taky pro mladé! Tak tuto, troufnu si říci blbost, už opustily jiné vydavatelské domy než je ten na Havlíčkově náměstí! A vědí proč, vysvětlovat je to poněkud nadbytečné. Ale co je výsledkem této neznalosti? Seniorům noviny znechutíme a ti dvacetiletí? Ne, ne, ti se nenechají vrátit zpět, ti mají svůj e-svět, který jim vyhovuje a je to tak správně. Zodpovědní činitelé by si měli pořádně prostudovat paragrafy o povinnostech a účelnosti radničních periodik a teprve potom vytvářet experimenty hodné Makarenka.
Informační hodnota, to je devíza tohoto typu tisku, nikoliv "lifestyle" jak si myslí erudičně vyprázněná redakční rada (o to více politicky zdatná). P.S. neplatí pro M.V., I.D., T.K., J.N., D.S.
Nyní je třeba se pozastavit i nad dalšími zajímavými pozoruhodnostmi nového pojetí (záměrné neříkám moderního). U řady článků se nám někam vytratili jejich autoři (že by se za své kousky styděli?), nevím, ale i autoři fotografií se asi ztratili (zřejmě v překladu). Ovšem pak jsou tu naopak i podepsané perly v Imagináriu! Tady je to jiná káva, Viktor Žižkov to bude odvážný chlapík! Je evidentně "imaginární", ale na rozdíl od Jana Žižky, jemuž chybělo oko, tomuto mistrovi slova chybí zřejmě mozek. Takové "hovadiny" jsem v životě nečetl, pane spisovateli Světlíku! Zkuste dělat jen, co umíte, je-li něco takového, co stojí za obecnou zmínku. A pranic toto neumětelství neomlouvá zmiňovaná nadsázka této strany. Text je natolik stupidní, že to něco musí svědčit i o autorech. Je to všechno, jen ne vtipné.
A ještě jedna pěkná drobnost. Nazval bych ji Nasypte /IIžovku ptáčkům, str. 25. "Majstrštyk", křížovka pro dvacetileté "ENSTEINY". To je něco pro seniory, ten stupeň písma je jak ptačí zob. A ještě s chybou! Nejsem si jist, že ptačí!
5. Grafická úprava novin a implementace nového manuálu
Tak v tomto konkrétním případě se projevuje klasický nedostatek všech grafických manuálů. Moje zkušenost praví, že dle vizuálu to jde použít pouze jednou, dvakrát, protože nadále je to
na jedno brdo a tak se noviny dlouhodobě dělat nedají. Nutná je kreativní improvizace i za cenu porušení všeho a tím mám na mysli i závazného manuálu. V našem případě, u čísla 2/2020, se o grafické úpravě nedá vůbec hovořit, takže se to povede, možná, příště, až k tomu sedne skutečně grafik, co umí noviny, doufejme. Stávající úprava je uživatelsky něco pekelného. Mluvím záměrně pouze o úpravě, sazbou a použitím fotografií se budu zabývat později, to už je učiněná hrůza, tak si zaslouží též kapitolky.
Grafická úprava je, stejně jako logo, zcela vyprázdněná, bez nápadu, invence zůstala sedět doma, když byli operátoři (rozuměj grafici, kteří stavu moc cti nenadělají) vyrazili ke strojům. Celá věc sedí tzv. "na prdeli", špatná, až diletantská práce s prostorem (který je placen, ale uznávám, že i volný prostor může být výsostná grafika), velice špatná čitelnost textů s podtiskem (možná jsou to právě ty texty pro dvacetileté, nevím), Zcela nevhodná práce s fotomateriálem, nic nevypovídající "nanofotečky" a jejich začlenění do textu svědčí o naprosté grafické bezradnosti tvůrců.
Jaště P.S.: Co je to za uživatelsky naprosto nepoživatelnou hrůzu s paginací "na štorc"? I ty ostatní doplňky stejně postavené jsou vyloženě samoúčelné a ve svém důsledku mylné, pakliže nepřinášejí čtenáři komfort, je to jen pseudografická exhibice, bohužel.
6. Sazba
Tak vůbec nevím, zda ten člověk co to sází, o sazbě něco zná. Sazeč to pravděpodobně nebude. Své první věci jsem sázel s chlapíky na tzv. horké sazbě, a to nebyla jednoduchá práce. Takovýto sazečský paskvil, jaký nám předhodil Lemon Design, to je skutečně výsměch. Nebudu unavovat sazečskou terminologií, jen vyzvu: "Zkuste to lépe"! Možná jste se museli držet "příručky" pak se omlouvám, ale je to šílený.
7. Fotografie
A teď si smlsnu. Co dělá pořádné noviny novinami? Kvalitní článek doplněný neméně kvalitní fotografií. A tady se nám to v novém kabátě krásně sešlo: nekvalitní, nepodepsané texty a zcela podprůměrné fotografie, samozřejmě bez popisu a autora. O takřka konspirační velikosti, nulové postprodukci a nevhodném umístění nemluvě. Rád bych řek, že je to za /II, ale je to za /IIII. Grafici nezvládají práci s moderním výřezem fotografií, je to jak z roku 70! A nakonec se přenesu na začátek. Titul, to je kapitola sama pro sebe. Nejdůležitější strana novin je naprosto chudinká, se špatně zvolenou fotkou, nic neříkající neosobitou hlavičkou, do které se ani nepodařilo zapracovat nové logo. Postrádá to celé jednoznačně identifikovatelnou tvář, po které tolik volá nový vizuální styl.
8. Cizojazyčné mutace
Už skvělý člověk a komik Holzman říkal: Co to je? A já se spolu s ním ptám, co to je, ta vskutku prapodivná polyglotská strana? Co to je? Škoda, že ta strana není hliníková, mohli byste tam dát rovnou kus tiskové desky z ofsetu, abychom mohli hledat takovej malej aluminiovej... K tomu se raději nebudu ani vyjadřovat, je to uboze okopčené z Hobuletu. Tady se určitě vlk nenažral a kam se poděla koza, netuším. Ale vyznívá to spíš, že si děláte "kozy"!
9. Ilustrace
Nejlepší nakonec, pokus o ilustrace. Tak to už je čiré zoufalství, škoda, že se autor nepodepsal (koneckonců, ani se mu nedivím). Něco tak vyčpělého, samoúčelného a troufnu si v tomto případě říci rovnou blbého jsem už léta neviděl. Co to má být? Zase něco co se nemá vysvětlovat? Ale tady by to za kvalitní vysvětlení opravdu stálo. To je totiž tak "luxusní" grafika, že by redakce autora skrývat neměla.
A malá poznámka závěrem
Redakce Radničních novin se nám skryla poněkud do ilegality, postrádám mobilní čísla na autory článků. Všichni se nám zatulili pod peřinku tzv. pevné linky do redakce, kterou nikdo nebere. Že by až tolik nestáli o Pullizerovu cenu? To chápu, ale oni nestojí ani o kontakt s námi! A to už tak úplně nechápu. Že by se styděli za svoji práci?