Je to obligátní obrázek každého podzimu, v němž se zrovna odehrávají komunální volby. Starostové a politici stříhají slavnostně pásky u dokončených projektů v areálech škol a školek, u dětských hřišť, nově zrekonstruovaných náměstí, a dalších obecních investičních akcích. A investiční akce dokončené již dříve voličům radní připomínají ve volebních letácích a na sociálních sítích. Politici se tak snaží voliče přesvědčit, že čtyři roky jejich vlády dávaly smysl a přinesly obci nějaký prospěch či změny k lepšímu.
Je to již osvědčené klišé volebního marketingu, které léta využívají politické strany bez ohledu na to, zda jde o pravici, levici, liberály nebo populisty. A pravidlem je také, že opozice se jejich „úspěchy“ snaží kritizovat, relativizovat a všemožně negovat. Stejně jako před čtyřmi lety, i letos je na většině městských částí situace obdobná. Kromě Prahy 3, kde reálně není co prezentovat.
Ptáčkova vládní středo-levá koalice na žižkovské radnici, složená z TOP-09, STAN, Pirátů a Zelených nechala „doběhnout“ několik investic jako j byla rekonstrukce Kostnického náměstí, které však fakticky spustilo již předchozí vedení Prahy 3, sama se však úspěšně dotáhnutými projekty, které by pocházely z jejich dílny, za čtyři roky pochlubit nemůže. K nejviditelnějším počinům Ptáčka patří kampaň „proti psím hovínkům“ Žižkov není šiškov, která však moc nezabrala, alespoň v ulicích není vidět žádný reálný pokrok. A pak zvyšování daní z nemovitosti na „plný céres,“ dalších poplatků a nájmů. Ale to jsou věci, se kterými se voličům moc nechlubíte, spíše se jako politik modlíte, aby se na ně zapomnělo. Zvláště když lidem dáváte za čím dál více peněz, čím dál méně muziky (tedy investic do obecního majetku).
A tak se politici kolem starosty Ptáčka i v horké fázi kampaně prezentují především obligátními digitálními studiemi různých projektů vytvořené v počítači a ukazujícími líbivé plány, jak bude co vypadat, případně může vypadat. Jen během posledních čtrnácti dnů tak starosta Ptáček na svém profilu na Facebooku zveřejnil studii budoucí podoby Tachovského náměstí, vizualizace skate parku na Pražačce, jehož podoba ale zatím ani neprošla schvalovacím procesem územního řízení.
S bombastickým titulkem „Dům tance bude!“ pak starosta Ptáček v minulých dnech prezentoval na sociálních sítích vizualizace projektu Domu Tance. V roce 2020 tento záměr soukromých provozovatelů divadla Ponec radnice vybrala jako vítěze pro dlouhodobý pronájem zchátralé budovy bývalých městských lázní v Husitské ulici. Od té doby se projekt fakticky nepohnul z místa. V červenci Ptáčkův zástupce a spolustraník Jan Materna v tisku připustil, že na realizaci projektu chybí to hlavní – peníze. „Zadrhli jsme se ve chvíli, kdy vítěz výběrového řízení, kterým je Tanec Praha, vlastně není schopen garantovat, že bude mít finanční prostředky na realizaci,“ musel přiznat místostarosta Materna v rozhovoru pro MF Dnes.
Pokrýt financování ambiciózního kulturního projektu za více než čtvrt miliardy podle dostupných informací odmítl i magistrát, a tak žižkovská radnice požádala v minulých dnech o peníze z fondu Národního plánu obnovy. Požádat o peníze a dostat je, jsou sice dvě naprosto rozdílené věci, to ale Ptáčkovi s jeho spolustraníky nijak nebrání v tom, aby se u chátrající budovy usmíval na předvolební fotografii s dva roky starými vizualizacemi záměru s tvrzením, že jeho realizace je už daná. Jak to s dotací dopadne, se, koneckonců, rozhodne až po volbách.
Virtuální úspěchy, jak je současné vedení žižkovské radnice prezentuje, ale celkově odpovídají tomu, co se poslední čtyři roky v městské části Praha 3 děje. Komunální politika se pod starostou Ptáčkem a jeho souputnbíky přesunula téměř výhradně na sociální sítě a v ulicích se reálně nic nového neděje.
Koncem uplynulého týdne v Praze 3 proběhla debata všech kandidátů na starostu. Ve středu přinesou Žižkovské listy analýzu toho nejdůležitějšího, co z ní vyplynulo.