Pokud se podíváte na weby Muzea v přírodě Zubrnice, Valašského muzea v přírodě, ale také na internetové prezentace přírodních muzeí na Vysočině a Hané, na první pohled poznáte, že jde pouze o modifikaci jedné a té samé práce. Stejná jednoduchá grafika i styl.
„Podle objednávky mělo jít o vývoj 4 různých webových stránek s redakčním systémem pro správu obsahu. Předané dílo? Totožná šablona ve čtyřech barvách. Cena? 663 000,- Kč za čtyři údajně různé weby. Každý web obsahuje několik málo stránek (Hanácké muzeum do 10 stran) po několik desítek stránek, které jsou celkem ve 3-4 jednoduchých šablonách a většinu tvoří galerie obrázků. Nemusíme být experti na IT, abychom mohli prohlásit: Je cosi shnilého ve státě dánském,“ píše web Hlídač státu, jehož aktivisté se zabývají provázaností politiků se státními zakázkami.
„Problém je, že firma pana Ptáčka a Tyla (společník starosty Ptáčka ve firmě NETservis – pozn. red.) dělá weby, které jsme se učili dělat tak možná na střední před 10 lety a účtuje si za to 600-800 tisíc Kč, což je cena tak za e-shop a ne za web o 10 stránkách a 2 záložkách. A problém je i to, že firma pana starosty vytvořila minulý rok šablonu za téměř 800k a letos ji v jiné barevné modifikaci použila znovu za dalších 600 tisíc. To je milion a půl z peněz daňových poplatníků,“ okomentoval to známý IT konzultant Michal Skřivan.
Podle serveru Hlídač státu totiž podoba webů pro jednotlivé pobočky Národního muzea v přírodě „hodně kopíruje“ jinou zakázku Ptáčkovy firmy odvedenou pro další instituci spadající pod ministerstvo kultury – Národní muzeum. To firmě NETservis zaplatilo v roce 2018 souhrnnou sumu 852 000,- korun za vývoj webu.
„Při normálním výběru by pravděpodobně přišla firma, která by web udělala za méně jak 1/3 této ceny, a ještě by na tom měla slušnou marži. Takový web se dá udělat cca za 50 až 70 tisíc a to možná přeháním,“ tvrdí Michal Skřivan.
Reálnou cenu webové prezentace muzea by s jistotou stanovilo výběrové řízení, které se však v tomto případě nekonalo. Jak totiž dále uvedl server Hlídač státu, zakázku získala firma žižkovského starosty napřímo, přestože hodnota webu přesáhla finanční limit, který zákon o zadávání veřejných zakázek pro přímé zadání stanovuje. Zakázku pro Ptáčkovu firmu totiž Národní muzeum rozdělilo na několik dílčích subdodávek.
Budeme zjišťovat další podrobnosti.